با همکار خود چگونه باید تعامل کنید؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که تیپ شخصیتی باعث قرارگرفتن شما در اقلیت می‌شود. زمانیکه نحوه جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، برقراری ارتباط با دیگران یا سازماندهی کارتان با همکارتان تفاوت دارد به یک چالش بر می‌خورید. نکاتی که در ادامه خواهیم گفت به شما کمک می‌کند این چالش را کمی آسانتر کنید. این نکات از طرفی به شناخت توانایی‌ها و محدودیت‌های شما باز می‌گردد، از طرفی اراده شما برای برآوردن‌ساختن نیازهای همکارتان را نیز نشان می‌دهد.

در فهرست زیر به بررسی ترجیحات (Preferences) خود و همکارتان پرداخته و راهکارهای برای تعامل سازنده با آنان را مطرح می کنیم:

همانطور که می دانید مایرز-بریجز چهار ترجیح سبک دریافت انرژی، سیک جمع‌آوری اطلاعات، سبک تصمیم‌گیری و سبک زندگی را مطرح کردند.

دریافت انرژی : برونگرایی (E) یا درونگرایی (I)؟

اگر شما درونگرا هستید و همکارانتان برونگرا هستند:

  1. برای اینکه از زمان تنهابودن استفاده کنید کمی زودتر در محل کارتان حاضر شوید.
  2. عمدا به دنبال یک زمان برای خلوت‌کردن باشید – مسیر محل کار تا منزل را تنها طی کنید.
  3. در جلسات، در مورد ایده‌ها و دیدگاه‌هایتان صحبت کنید.
  4. در طول روز به دنبال یک زنگ تفریح برای خود باشید تا بتوانید ایده‌هایتان را دسته‌بندی کنید.

اگر شما برونگرا هستید و همکارانتان درونگرا هستند:

  1. خارج از زمان کاری با دیگران ارتباط برقرار کنید.
  2. از دیگران بخواهید تا ایده‌هایشان را از طریق صحبت مطرح کنند.
  3. به نوشته‌ها و صحبت‌های مکتوب توجه کنید.
  4. به دیگران اجازه دهید پیش از آنکه نظرشان را مطرح کنند در مورد آن کمی فکر کنند.

جمع‌آوری اطلاعات: منطقی (S) یا شهودی (N) ؟

اگر شما شهودی هستید و همکارانتان منطقی هستند:

  1. سعی کنید اطلاعاتتان را به شیوه مرحله به مرحله و قدم به قدم ارائه دهید.
  2. مثال‌های واضح و دقیق بزنید.
  3.  مطمئن شوید اطلاعاتی که ارائه می‌دهید دقیق و بدون ابهام است.
  4. به ارقامی که به تجربه و سنت مربوط می‌شود ارزش قائل شوید

اگر ترجیح شما منطقی است و همکارانتان شهودی هستند:

  1. در پروژه‌هایی که نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارند شرکت کنید.
  2. بارش افکار (Brainstorming) را تمرین کنید.
  3. خود را برای بحث‌های پیچیده و پرابهام آماده کنید.
  4. از جزئیات فراتر رفته و الگوها، مفاهیم و مضامین را امتحان کنید.

تصمیم‌گیری: احساسی (F) یا فکری (T)؟

اگر شما فکری هستید و همکارانتان احساسی هستند:

  1. به خود یادآوری کنید که در نظر گرفتن اثر کارهایمان بر روی افراد کاری منطقی و ضروری است.
  2. انتقادهایتان را کمی تلطیف کرده و در این شرایط مثبت‌نگر باشید.
  3. پیش از آنکه به شخص مقابل خود انتقاد کنید، به دنبال نقاط اشتراک باشید.
  4. در پروژه‌هایی کار کنید که در آن راهکارها و رویکردهای جایگزین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اگر احساسی هستید و همکارانتان فکری هستند:

  1. تمرین کنید در صحبت‌هایتان از منطق علت و معلولی استفاده کنید.
  2. این موضوع را درک کنید که بازخورد انتقادی تنها به نیت بهبود عملکرد مطرح می‌شود.
  3. برای بیان نیازها و خواسته‌های افراد از یک زبان مختصر و مفید استفاده کنید.
  4. به نگرانی‌های سهامداران در خصوص پروژه و کار اهمیت دهید.

سبک زندگی: منظم (J) یا منعطف (P)؟

اگر شما منعطف هستید و همکارانتان منظم هستند.

  1. در نظر داشته باشید برای تصمیم‌گیری بهتر، نیاز به جمع‌آوری اطلاعات را تشریح کنید
  2. به خاطر داشته باشید که موعدهای زمانی ممکن است قابل مذاکره نباشند.
  3. سعی کنید کمترین سورپرایز را برای تیمتان داشته باشید و گزینه‌های موردنظرتان را کاهش دهید.

اگر شما منظم هستید و همکارانتان منعطف هستند.

  1. سعی کنید تصمیم‌گیریتان را چند روز به تعویق انداخته و به ایده‌های جدید نیز توجه کنید.
  2. به دنبال پروژه‌هایی باشید که موعدهای زمانی مشخص و قطعی دارند.
  3. در نظر داشته باشید که کار فارغ از شیوه‌های متفاوت باید در جریان باشد.
  4. در طول مسیر موعدهای زمانی مخصوص به خود را تعریف کنید.

اگر تاکنون تیپ شخصیتی خود را بدست نیاورده‌اید هیچ جای نگرانی نیست. ما بروزترین و استانداردترین نسخه آزمون MBTI در کشور را در اختیار داریم که البته به زبان فارسی تهیه شده است. تنها با صرف حدود ۳۰ دقیقه از وقت خود و انتخاب بسته ۲ می‌توانید این آزمون را گذرانده و دست آخر یکی از جامع‌ترین گزارشات تیپ شخصیتی خود را دریافت کنید. پس از این کار ما با شما تماس خواهیم گرفت تا از نتیجه آزمون خود مطمئن شوید.

button

مترجم: مهندس مجتبی کریمی (عضو دپارتمان MBTI خانه توانگری)

منبع: Psychometrics

دپارتمان MBTI

خانه توانگری طوبی با ارائه خدمات توسعه و تعالی منابع انسانی با مدیریت دکتر علیرضا شیری مربی بین المللی mbti با مدرک از CPP میباشد که سالهاست در زمینه خدمات تخصصی این ابزار در ایران به شرکتها و مدیران زحمتکش کشور ، به خدمت مشغولند. شما با تماس به ۰۲۱۲۲۷۸۱۳۲۴ میتوانید اطلاعات زیادی در این باره کسب کنید

More Posts - Website

Follow Me:
Google Plus

2 پاسخ ها
  1. احسان
    احسان says:

    ممنون برای این مطلب جالب

    جمله “در نظر داشته باشید برای تصمیم‌گیری بهتر نیاز به جمع‌آوری اطلاعات را تشریح کنید” برای من مفهوم نیست

    پاسخ
    • دپارتمان MBTI
      دپارتمان MBTI says:

      با سلام خدمت دوست عزیزمان
      منظور این است که باید برای فرد مقابل توضیح دهید که چرا نیاز به جمع‌آوری اطلاعات است؟ افرادی که دارای ترجیح منظم هستند تمایل به تصمیم‌گیری و افرادی که دارای ترجیح منعطف هستند تمایل به جمع‌آوری اطلاعات دارند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ارسال کنید

به گفتگو درباره این پست بپردازید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *